Wednesday, December 8, 2010

AURAT MENURUT ISLAM

AURAT pada bahasa ialah kekurangan. Dari segi istilahnya pula, apa-apa yang wajib ditutup dan apa-apa yang haram untuk dilihat(anggota badan).

Aurat lelaki iaitu bermula dari pusat hingga ke lutut.Aurat perempuan pula iaitu seluruh tubuh badan kecuali tapak tangan dan muka.Para ulama' telah bersepakat perempuan wajib menutup aurat secara mutlak seperti mana ketika di dalam sembahyang mahu pun di luar sembahyang.

Hakikat menutup Aurat

Hakikat pakaian menurut Islam ialah untuk menutup aurat, iaitu menutup bahagian anggota tubuh yang tidak boleh dilihat oleh orang lain. Syariat Islam mengatur hendaknya pakaian tersebut tidak terlalu sempit atau ketat, tidak terlalu tipis atau menerawang, warna bahannya pun tidak boleh terlalu mencolok, dan model pakaian wanita dilarang menyerupai pakaian laki-laki. Selanjutnya, baik kaum laki-laki maupun perempuan dilarang mengenakan pakaian yang mendatangkan rasa berbangga-bangga, bermegah-megahan, takabur dan menonjolkan kemewahan yang melampaui batas.

Tujuan menutup aurat.

1. Melambangkan sebagai seorang muslim.
2. Membezakan kita dengan binatang.
3. Supaya orang segan dan tidak berniat untuk melakukan sesuatu yang tidak baik terhadap diri kita.
4. Sebagai bukti bahawa kita adalah hamba Allah yang lemah.
5. Dapat mengelakkan diri daripada kanser kulit.
6. Tanda atau seperti uniform kepada penganut agama Islam.
7. Tanda profesionalism dalam sistem pemakaian Islam.
8. Sebagai ujian bagi manusia untuk melihat tahap ketaatan mereka kepada Allah SWT.

0 ulasan:

Kategori...!!!

Pengikut...!!!

Tentang Blog Ini...!!!

Blog ini menceritakan apa-apa sahaja yang bermanfaat tidak kira tentang agama, hal ehwal semasa, pendidikan mahupun teknologi.

  © Blogger template 'External' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP